Uznałem, że w tym przypadku doskonałym uzupełnieniem zdjęć będzie historia linii. Doskonale opowie to o stworzeniu i zaprzepaszczeniu tego całego bogactwa.
Historia linii trzebieskiej zaczyna się w 1898 roku, gdy zapoczątkowano budowę szczecińskiej linii obwodowej. Stopniowo oddawano trasę do użytku - najpierw do dzisiejszego przystanku Szczecin Drzetowo, później do Polic i Jasienicy. Budowa odcinka o długości 29 kilometrów zajęła 7 miesięcy. W 1910 roku dobudowano ostatni kawałek z Jasienicy do Trzebieży, dzięki czemu szczecinianie mogli dojechać nad Zalew Szczeciński - wszak w pierwszych latach istnienia linia obsługiwała głównie ruch turystyczny, zaś później zapewniała także dowóz pracowników do fabryk.
Po wojnie przewozy pasażerskie nie malały, a towarowe wręcz wzrosły, zwłaszcza po wybudowaniu w 1969 roku wielkiego kombinatu chemicznego, polickich Zakładów Chemicznych. Całą trasę, łącznie z odchodzącą w Policach linią do Polic Chemii zelektryfikowano w 1983 roku i od tamtej pory ruch pasażerski obsługiwały EN57 (wcześniej parowozy i wagony motorowe SN61). Niestety lata 90. przynoszą spadek przewozów pasażerskich i liczby pasażerów, do czego przyczynia się głównie często kursująca komunikacja miejska między Szczecinem, a Policami - zwłaszcza linia 107, kursująca z dużego polickiego osiedla, położonego spory kawałek od stacji kolejowej w Policach. Ostatecznie kolejowe przewozy pasażerskie do Polic oraz Trzebieży zawieszone zostają 30 września 2002 roku i do dnia dzisiejszego nie zostały one ponownie uruchomione...
Lata późniejsze oraz dzień dzisiejszy linii to nieustający upadek, z małym wyjątkiem w 2006 roku, kiedy to wyremontowano tor 2 na odcinku Police - Szczecin Niebuszewo. Poza tym kilka stacji utraciło praktycznie sens istnienia, gdyż zamknięte zostały duże zakłady przemysłowe: Stocznia Szczecińska, Huta Szczecin oraz Papiernia Skolwin, zaś polickie Zakłady Chemiczne wpadły w poważne problemy finansowe. Niestety tendencja spadkowa trwa dalej, zwłaszcza po spadku przewozów towarowych w czasach tzw. "kryzysu gospodarczego", co było bezpośrednim skutkiem wprowadzenia ograniczeń czasowych w funkcjonowaniu posterunków ruchu.
EDIT 2016: Światełkiem w tunelu jest wizja budowy kolei miejskiej do Polic. Pomysł jest jak na razie w powijakach, lecz jego założenia też nie są zbyt optymistyczne, gdyż nie zakładają budowy łącznicy na polickie osiedle - a bez tego trudno będzie przekonać pasażerów, by przesiedli się do pociągów. Mało tego, jest wysoce prawdopodobne, że żadnego przekonywania nie będzie. Po prostu potnie się rozkłady jazdy autobusów, by na siłę zapędzić ludzi do pociągów. Pożyjemy zobaczymy.
Więcej zdjęć oraz informacji o linii trzebieskiej oferuje
strona Mareczka, którą to bardzo polecam.