Miasto o wybitnie tramwajowej przeszłości. Tak, używam słowa "przeszłości" niestety
z premedytacją, gdyż w Łodzi wiele ciekawych odcinków sieci tramwajowej zostało zamkniętych
dla ruchu, mimo ogólnoświatowego trendu na rozwój komunikacji szynowej (nie dotyczy USA, gdzie
General Motors jeszcze przed II Wojną Światową wykupiło i zniszczyło większość sieci
tramwajowych w Stanach Zjednoczonych). Jakby tego było mało, z celownika miejskich
urzędników nie schodzą także niektóre dziś funkcjonujące linie. Czas pokaże, czy trend spadkowy
się utrzyma. Dlatego też, mimo obecności autobusów w tym dziale, wszystkie zdjęcia
mają mniejszy bądź większy tramwajowy sens - lepiej, by na fotografii znalazł się
jakikolwiek środek transportu miejskiego, niż ciąg samochodów i pas trawy, będący
jedyną pozostałością tramwajów w danym miejscu.
Żeby nie było tak smutno i ponuro, dla
równowagi zamieściłem również kilka zdjęć, gdzie tramwaj nadal jest głównym bohaterem zdjęcia ;-)
Skarbnicą
wiedzy i łódzkim przewodnikiem jest Bartek, któremu dziękuję za wiele godzin w łódzkich
tramwajach i wiele ciekawych informacji na temat miejsc, do których na szynach już
nie dotrzemy.
|
20.03.2009, 14:37, Łódź, Wyszyńskiego Pierwsze zdjęcie tramwaju w Łodzi i od razu ciekawy numer się trafił ;-) Na tej, jak to mówią w Łodzi, krańcówce swoją trasę kończą i zaczynają linie 10, 12 i 14. |
|
20.03.2009, 14:56, Łódź, Karolewska Poruszając się z pę... krańcówki Wyszyńskiego, jechalibyśmy właśnie tędy. Widok w kierunku dworca Łódź Kaliska, w tle dawny klub muzyczny Dekompresja oraz jupitery na stadionie ŁKS-u. |
|
20.03.2009, 15:19, Łódź, Karolewska Miejsce jak wyżej, za to fotograf obrócony w kierunku krańcówki Wyszyńskiego. Na pierwszym planie jedyny łódzki skład osiemsetpiątek w starym malowaniu, dalej widać bloki osiedla Karolew. |
|
20.03.2009, 16:45, Łódź, Działki/Pomorska Niezbyt ładnie oklejona wąskotorowa wersja stodwójki przejeżdża pod wiaduktem drogowo-tramwajowym na Pomorskiej i za chwilę dotrze do przystanku Działki/Pomorska. Za wiaduktem znajduje się Centrum Kliniczno-Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego - wielki szpital-moloch, budowany chyba od 40 lat... |
|
20.03.2009, 16:48, Łódź, Działki/Pomorska Tramwaj lokalny, jadący z krańcówki Stoki do Konstantynowa Łódzkiego, wjeżdża na przystanek jak w tytule. Nieco dalej widoczny wiadukt linii kolejowej Łódź Widzew - Kutno między stacjami Łódź Widzew i Łódź Radogoszcz. |
|
20.03.2009, 17:17, Łódź, Telefoniczna Centrum komunikacyjne osiedla Stoki, położony na odcinku jednotorowym przystanek Telefoniczna/Pieniny. Kursują tu linie tramwajowe 12, 43 i 43bis, autobusowa 58 obsługiwana przez prywatnego przewoźnika KORO (tego, co do niedawna miał jeszcze Ikarusy 260) i nocna N4. |
|
20.03.2009, 18:56, Łódź, Zgierska Mamy tu przystanek końcowy ŁTR-u, po prawej stronie niewidoczna zajezdnia Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej (obsługuje ona linię do Ozorkowa), za plecami fotografa krańcówka Helenówek oraz wyjazd do Zgierza. |
|
06.04.2010, 10:19, Łódź, Piotrkowska Tramwaj linii 16 do Zgierza stoi na przystanku Piotrkowska/Czerwona, obok zabytkowego budynku Białej Fabryki. Kiedyś tramwaj mógłby skręcić w lewo (widza prawo) w Czerwoną, ale w trakcie budowy ŁTR-u skręt zlikwidowano. |
|
06.04.2010, 10:21, Łódź, Czerwona Liniowych tramwajów nie ma tu od reformy komunikacyjnej z 2000 roku, kiedy to zlikwidowano kursującą tędy linię 20. Później odcinek na Czerwonej oraz widocznej w tle Wólczańskiej i niewidocznej Wróblewskiego wykorzystywano jedynie podczas objazdów. Teraz, po odcięciu tego odcinka od sieci, tędy nie pojedzie już nic. |
|
06.04.2010, 10:27, Łódź, Wólczańska Skrzyżowanie z Czerwoną (w lewo, niewidoczne) i Wróblewskiego (w prawo). Kiedyś tramwajem można było jechać także prosto, do Piotra Skargi, gdzie po skręceniu w lewo dojeżdżaliśmy na Plac Niepodległości. |
|
06.04.2010, 10:29, Łódź, Wróblewskiego Do 2000 roku kursowała tędy linia 20, która na widocznym w tle skrzyżowaniu z Aleją Politechniki skręcała w prawo, był to jedyny możliwy kierunek jazdy. Jeszcze w latach 80. była możliwość jazdy prosto do krańcówki Proletariacka, jeździła tam linia 6 i zawracała na trójkącie. |
|
06.04.2010, 11:26, Łódź, Rudzka Centralny punkt Rudy Pabianickiej, niegdyś oddzielnego miasta, widok w kierunku Rzgowa. Kiedyś jeździły tu tramwaje - różne linie w różnych okresach do krańcówek Popioły i Skrajna, dawniej linia 42 do Rzgowa, a dawniej-dawniej nawet do Tuszyna. |
|
06.04.2010, 11:45, Łódź, Rudzka Na tym zielonym pasie trawy kiedyś były tory tramwajowe. Zdjęcie przedstawia widok już za krańcówką Popioły, więc jeździły tędy tramwaje do Skrajnej, Rzgowa i Tuszyna. Ostatnią linią była bodajże 27. |
|
06.04.2010, 11:52, Łódź, Rudzka Pierwszy przystanek za granicą Łodzi i Gadki Starej, widok w kierunku Rudy Pabianickiej. |
|
22.08.2011, 19:33, Łódź, Dąbrowskiego Autobus linii 69 przecina skrzyżowanie, wyjeżdżając z Lodowej. Jak w Łodzi wycięto dużo z gęstej sieci tramwajów, tak tu przesada poszła w drugą stronę. Widoczne szyny to planowana linia tramwajowa na Dąbrowę Przemysłową, budowa nigdy nie ukończona. Ułożono tory na przejazdach oraz zostawiono pas zieleni, lecz linia prawdopodobnie już nie powstanie. |
|
22.08.2011, 19:54, Łódź, Dąbrowskiego Ta sama historia, co na zdjęciu poprzednim, może poza autobusem, który nie wyjeżdża z Lodowej ;-) Za plecami fotografa znajduje się wiadukt drogowo-kolejowo-tramwajowy, po którym tramwaje nigdy nie pojechały. Pod wiaduktem znajduje się krańcówka Dąbrowa, gdzie zawracają tramwaje 2, 4 i 14. Obok pętli, pod wiaduktem, znajduje się miejsce, gdzie miał zostać wybudowany przystanek kolejowy Łódź Dąbrowa. Za wiaduktem rozpoczyna się Dąbrowa Mieszkalna, duże osiedle. |
|
24.03.2012, 13:53, Łódź, Kilińskiego Skład 1709+1708 na linii 1 mija przepiękną cerkiew katedralną św. Aleksandra Newskiego. |