Uznałem, że doskonałym suplementem do zdjęć akurat w tej galerii będzie
historia linii. Doskonale opowie to o stworzeniu i zaprzepaszczeniu tego całego bogactwa.
To zaś, czego nie napiszę, powiedzą zdjęcia. Zatem...
Historia linii trzebieskiej
zaczyna się w 1898 roku, gdy zapoczątkowano
budowę szczecińskiej linii obwodowej. Stopniowo oddawano trasę do użytku - najpierw
do dzisiejszego przystanku Szczecin Drzetowo, później do Polic i Jasienicy. Budowa
odcinka o długości 29 kilometrów zajęła 7 miesięcy. W 1910 roku dobudowano ostatni kawałek
z Jasienicy do Trzebieży, dzięki czemu szczecinianie mogli dojechać nad Zalew Szczeciński -
wszak w pierwszych latach istnienia linia obsługiwała głównie ruch turystyczny, zaś
później zapewniała także dowóz pracowników do fabryk.
Po wojnie przewozy pasażerskie
nie malały, a towarowe wręcz wzrosły, zwłaszcza po wybudowaniu w 1969 roku wielkiego
kombinatu chemicznego, polickich Zakładów Chemicznych. Całą trasę, łącznie z odchodzącą
w Policach linią do Polic Chemii zelektryfikowano w 1983 roku i od tamtej pory ruch
pasażerski obsługiwały EN57 (wcześniej parowozy i wagony motorowe SN61). Niestety
lata 90. przynoszą spadek przewozów pasażerskich i liczby pasażerów, do czego przyczynia
się głównie często kursująca komunikacja miejska między Szczecinem, a Policami - zwłaszcza
linia 107, kursująca z dużego polickiego osiedla, położonego spory kawałek od stacji
kolejowej w Policach. Ostatecznie kolejowe przewozy pasażerskie do Polic oraz Trzebieży
zawieszone zostają 30 września 2002 roku i do dnia dzisiejszego nie zostały one ponownie
uruchomione...
Lata późniejsze oraz dzień dzisiejszy
linii to nieustający upadek, z małym wyjątkiem w 2006 roku, kiedy to wyremontowano
tor 2 na odcinku Police - Szczecin Niebuszewo. Poza tym kilka stacji utraciło praktycznie
sens istnienia, gdyż zamknięte zostały duże zakłady przemysłowe: Stocznia Szczecińska,
Huta Szczecin oraz Papiernia Skolwin, zaś polickie Zakłady Chemiczne wpadły w poważne
problemy finansowe. Niestety tendencja spadkowa trwa dalej, zwłaszcza po spadku przewozów
towarowych w czasach tzw. "kryzysu gospodarczego", co było bezpośrednim skutkiem wprowadzenia
ograniczeń czasowych w funkcjonowaniu posterunków ruchu. I na razie nie zanosi się na
to, by miało być lepiej...
Więcej zdjęć oraz informacji o linii
trzebieskiej oferuje strona Mareczka, którą
to bardzo polecam.