Linia do Trzebieży

Uznałem, że doskonałym suplementem do zdjęć akurat w tej galerii będzie historia linii. Doskonale opowie to o stworzeniu i zaprzepaszczeniu tego całego bogactwa. To zaś, czego nie napiszę, powiedzą zdjęcia. Zatem...

Historia linii trzebieskiej zaczyna się w 1898 roku, gdy zapoczątkowano budowę szczecińskiej linii obwodowej. Stopniowo oddawano trasę do użytku - najpierw do dzisiejszego przystanku Szczecin Drzetowo, później do Polic i Jasienicy. Budowa odcinka o długości 29 kilometrów zajęła 7 miesięcy. W 1910 roku dobudowano ostatni kawałek z Jasienicy do Trzebieży, dzięki czemu szczecinianie mogli dojechać nad Zalew Szczeciński - wszak w pierwszych latach istnienia linia obsługiwała głównie ruch turystyczny, zaś później zapewniała także dowóz pracowników do fabryk.

Po wojnie przewozy pasażerskie nie malały, a towarowe wręcz wzrosły, zwłaszcza po wybudowaniu w 1969 roku wielkiego kombinatu chemicznego, polickich Zakładów Chemicznych. Całą trasę, łącznie z odchodzącą w Policach linią do Polic Chemii zelektryfikowano w 1983 roku i od tamtej pory ruch pasażerski obsługiwały EN57 (wcześniej parowozy i wagony motorowe SN61). Niestety lata 90. przynoszą spadek przewozów pasażerskich i liczby pasażerów, do czego przyczynia się głównie często kursująca komunikacja miejska między Szczecinem, a Policami - zwłaszcza linia 107, kursująca z dużego polickiego osiedla, położonego spory kawałek od stacji kolejowej w Policach. Ostatecznie kolejowe przewozy pasażerskie do Polic oraz Trzebieży zawieszone zostają 30 września 2002 roku i do dnia dzisiejszego nie zostały one ponownie uruchomione...

Lata późniejsze oraz dzień dzisiejszy linii to nieustający upadek, z małym wyjątkiem w 2006 roku, kiedy to wyremontowano tor 2 na odcinku Police - Szczecin Niebuszewo. Poza tym kilka stacji utraciło praktycznie sens istnienia, gdyż zamknięte zostały duże zakłady przemysłowe: Stocznia Szczecińska, Huta Szczecin oraz Papiernia Skolwin, zaś polickie Zakłady Chemiczne wpadły w poważne problemy finansowe. Niestety tendencja spadkowa trwa dalej, zwłaszcza po spadku przewozów towarowych w czasach tzw. "kryzysu gospodarczego", co było bezpośrednim skutkiem wprowadzenia ograniczeń czasowych w funkcjonowaniu posterunków ruchu. I na razie nie zanosi się na to, by miało być lepiej...

Więcej zdjęć oraz informacji o linii trzebieskiej oferuje strona Mareczka, którą to bardzo polecam.


w związku ze związkiem zobacz także:
wjazd na SG od Turzyna
Wzgórze

Galeria kolejowa
ostatnia aktualizacja: 11.10.2014